Wilma - min ögonsten!

Alla inlägg under januari 2009

Av Jessica Sjödin - 19 januari 2009 16:53

Hallo hallo!

Åter måndag, men men egentligen spelar det ingen roll om det är måndag eller lördag, alla dagar är lika för gumman och mig förrutom att pappa är ledig på helgdagarna(vilket vi tycker är toppen!). Idag har vi varit överallt och ingenstans. Tog igen att vi var hemma hela dagen igår och när vi fick besök av en kompis så sov Wilma, typiskt. Idag var vi först på biblioteket och hämtade en bok som vi fick, eller rättare sagt Wilma i och med att hon kom till världen. Sedan var vi ut på stan och åt lunch med några kompisar för att sedan avsluta dagen med att hälsa på på jobbet. Ute har det varit snöoväder, fy va trist men det är alltid skönt med frisk luft. Hann även på apoteket och inhandlade nässpray som är ok att ta r/t amningen, kan inte sova om jag inte får andas genom näsan. Nä nu ska vi mysa lite innan pappa kommer hem.

Ha de gött

Av Jessica Sjödin - 18 januari 2009 16:51

Hallo hallo!

Idag har vi haft en lugn och harmonisk dag. Gumman vakna inte förrän nio, drog oss till tio. Somna om vid elva, men då passade vi på och städa! Vi hade besök igår så det blev lite mer stimmigt än vanligt - det märkte vi med besked! Skrek i omgång och då var det inget som hjälpte, inte ens mjölkstationen....och då är det illa. Stackarn skrek så hon blev alldeles svettig, sova för natten det var inget som stod på Wilmas lista i alla fall. Somna till slut i min famn vid elva tiden. Det är jobbigt med dessa sena kvällar. Brukar oftast somna vid nio-tio tiden och vakna vid åtta på morgonen. För min del skulle hon hellre få somna vid åtta och vakna halv sju, sju. Men men det följer tyvärr inte med någon manual när de kommer där man kan ställa in allt som man själv vill.....

Wilma håller för tillfället på att ta på nattstassen, pappa hjälper till lite :) så man är färdig när sömnen infinner sig. Hoppas att den lugna och sköna söndagen håller i sig och att vi kan mysa lite i soffan ikväll. Nä nu får det vara nog.


Ha de gött! Från en snuvig mamma :(

Av Jessica Sjödin - 17 januari 2009 16:49

Hallo hallo!

Måste bara få säga - ÄNTLIGEN!!! Gumman har bajsat efter nästan tre veckor och det ska tydligen vara normalt, jag undrar det jag. Vi hjälpte faktiskt till lite grann. På läkarbesöket i torsdags fick jag tips om att ge ett microlax, om hon var förstoppad skulle det då bli resultat eller om det inte kom något så hade hon inget i tarmen och vi behövde inte vara oroliga. Sagt som gjort vi gav ett micro i morse och det gick inte mer än två minuter så hände grejor, det rassla till några gånger och jäklar vilket lass. Det var nog skönt för både Wilma samt hennes föräldrar, med andra ord - äntligen!

Ha en trevlig dag, det ska vi. Ha de gött

Av Jessica Sjödin - 16 januari 2009 16:46

Hallo hallo!

Innan vi gick och la oss igår så vakna gumman och var jättehungring, eller kanske väldigt törstig pga febern. Åt massor för att sedan sova som vanligt. Vakna i morse vanlig tid, ca åtta - åt för att sedan ligga och mysa, det är bästa tiden på dygnet!! Fatta att hon sov ett dygn, nästan i alla fall. Trots att hon såg så pigg ut och firade av flera av sina underbara leende så hade hon feber, över 38 grader! Tänk att inte vara mer påverkad med sådan feber, jag har fått en riktig kämpe till dotter!! Väldigt stolt mamma :). Men med tanke på febern har vi ställt in de planer vi hade idag, gumman får vara inne. Min kära sambo kom hem ett tag över dagen så jag fick komma ut lite, passade på att handla lite suppar alvedon och laxermedel om behov i helgen, lillpiga måste ju bajsa någon gång...

Säger det än en gång, vilken kämpe till krabat man har!!

Ha de gött

Av Jessica Sjödin - 16 januari 2009 16:44

Hallo hallo!

...måste bara få skriva av mig lite. Fy katten, lillgumman har fått feber och vill bara sova - troligtvis biverkan av vaccinationen. Tyckte det var konstigt att hon sov så långa stunder idag men tänkte att det var säkert för att vi gick upp så tidigt. Märkte sedan i kväll när vi skulle göra kvällbestyren att hon inte va sig lik, skrek på skötbordet och det kan jag tala om hör inte till vanlighetens skull. Tog temp både i rumpan och örat (investerade i en örontemp först men kom på att det nog var bättre med rumptemp när hon är så här liten) - över 38,5 grader!! Stackarn! Försökte ge alvedon som jag inhandlade efter vaccinationen, flytande. Om jag får ge tips så köp suppar istället, i allafall när de är så här små. Fick nog inte i henne så mycket av alvedonet, det mesta hamnade överallt annanstans än i munnen, typiskt. Somna direkt när jag la ner henne i sängen, stackars lillpigan. Sitter nu här och är enormt orolig....trots att det säkert händer de flesta barn, men något jag märkt är att det är något annat när det händer ens egna barn. Att hon är trött och tagen är bara förnamnet......fy tusan! Ha de gött!

Av Jessica Sjödin - 15 januari 2009 16:42

Hallo hallo!

Idag så skulle vi upp med tuppen, kl 8.00 I vanliga fall brukar Wilma vakna vid 8 tiden och sedan ligger vi och myser ett tag innan vi kliver upp och fixar till oss. Vi skulle på läkarbesök i dag för att kolla upp bajset (eller rättare sagt det uteblivna bajset). Det klämdes och kändes på Wilmas mage men ingenting verkade onormalt, åter där igen - allt verkar normalt! Fick tips på laxermedel om det skulle bli behov men läkaren tyckte vi kunde vänta någon dag till. Då vi ändå var där och vi hade tid för tre månaders kontroll nästa vecka gjordes allt det nu.....även vaccinationen!! Usch, va jobbigt det blev (kanske inte för Wilma men för mammma), vi var ju inte förberedd på det (återigen, mamma var inte förberedd på det). Men men det kanske var lika bra det, hann inte stressa upp för den dagen då. Jag kan säga gud vad det skar i hjärtat på en när gumman grät av sticken, du hörde rätt - blev stucken i båda benen samtidigt! Lika bra det så det inte blev ont två gånger på varandra. Det var inget "ont i magen gråt" utan ett "det gör ont gråt", som sagt var hjärtskärande. Men gumman var hur duktig som helst, grät en skvätt för att sedan fyra av ett sådant "värmer i hjärtat leende", då kunde man pusta ut och le tillbaka. Allt tog nog på krafterna för sedan sov hon drygt två timmar och då var mamma bara tvungen att väcka henne då vi satt på öppna förskolan och hon hade sina kamrater från föräldragruppen där också! Det var roligt att sitta och bara prata och leka. Wilma hade svårt att bara sitta, har kommit till det stadiet nu att det är hur roligt som helst och stå och vingla, det är en väldigt nyfiken tjej det här :) Hoppas att hon kommer att må bra i kväll nu så hon inte blir kinkig och ledsen pga vaccinationerna, det kan tydligen komma som ett brev på posten. Då man är själv i kväll med gumman så har man laddat upp med flytande alvedon om behov, det gäller att ligga steget före. Säger det än en gång, är så otroligt stolt över Wilma som var så duktig idag, sin första vaccination - dock inte den sista......

Ha de gött

Av Jessica Sjödin - 14 januari 2009 16:40

Hallo hallo!Förstå att en människa inte bajsar på över två veckor och enligt allt och alla så är det normalt! Oj oj oj.... Wilmas mage fungerade hur bra som helst fram till för 16 dagar sedan. Hon bajsade varje dag och den första tiden flera gånger per dag, och det är normalt. Nu har det inte kommit något på 16 dagar!!! Jo det förståss, fjärtar gör hon och det som en vuxen karl - förstå va det luktar och hur kan det göra det från en så liten söt krabats fisar? Förstår gör man väl till viss del, det har ju som sagt inte kommit ut något därifrån på över två veckor....och det är också normalt! Det är bara så otroligt jobbigt när hon har magknip och vad man än gör så spelar det ingen roll.....vad man känner sig maktlös :( Det är korta perioder på kvällarna som hon kan ha magknip annars är hon så go och glad. Vi har gjort tagit till alla knep som finns, allt från magmassage till att hon får ligga på mage....vi väntar och väntar på dagen med stort D. Ha de gött!

Av Jessica Sjödin - 14 januari 2009 16:37

Hallo hallo!

Det började hyfsat bra, Wilma åt och verkade nöjd men efter en eller två dagar så började det bli sår och det gjorde väldigt ont. Det blev inte bättre kan jag säga, första typ två veckorna var ett h-lvete! Så fort Wilma var hungrig och ville äta fick man en klump i magen, det var bara att bita ihop hårt inför varje amning, fy va jobbigt det var. Inte nog med det, varje kväll så ville lillprinsessan ha mat cirkus varje timma.....det var inte roligt. Samtidigt visade det sig att Wilma inte gick upp i vikt som hon skulle, det var 20 gram här och 25 gram där så till slut så var vi på läkar kontroll och då kurvan inte var bra så fanns bara en sak att göra - ge ersättning efter varje amning..........Jag trodde min värld skulle rasa, kände mig som världens sämsta mamma - för lite mjölk i mjölkstationen! Ok vi köpte ersättning, flaskor och nappar samt en värmare för ersättningen. Wilma var väl ca två tre veckor när vi började. Stenen som fanns i bröstet på mig lossnade första gången vi gav ersättningen, gud va mätt och nöjd hon blev - första dygnet så bara åt och sov hon! Allt eftersom så producerade jag väl mer mjölk antar jag för nu fungerar amningen hur bra som helst och ersättningen den har vi slutat med för flera veckor sedan. Det som jag saknar och säkert även min sambo är att även han kunde ge mat när vi gav ersättning, få sitta där med sin bebis i famnen och njuta under måltiden. Även såren som jag hade från början försvann efter ca två veckor, vilken befrielse det var. Det är synd att man inte riktigt vet innan hur vanligt det är att amningen krånglar!!! Skulle vara av värde att veta det innan så slipper man ha ångest och känna stress första tiden om det inte fungerar.

Ha de gött!

Presentation


Wilma min ögonsten

Omröstning

Gillar du höstmörkret?
 Ja absolut, hösten är den bästa årstiden
 Ja, älskar när man får tända ljus
 Nja, svårt att bestämma mig
 Nej, längtar till vintern
 Nej absolut, så mörkt och kallt!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards